6.11.2014

Kiertävätkö Ratsastaja ja Elefantti teillä ympyrää?

Kuinka saadaan paikallaan junnaava myynti käännettyä nousuun, kun kaikki jo käytössä olevat markkinointitoimet tuntuvat hakuammunnalta? Miten tuodaan kehitysasteella oleva tuote kuluttajille, jotka ovat tottuneet tekemään asiat tietyllä tavalla? Kuulostaako tutulta?

Muutos on usein rankkaa eroa tutusta ja turvalliseksi mielletystä tavasta toimia, mutta oikein kohdattuna se avaa mahdollisuuksia tehokkaampaan, mielekkäämpään tai muilla tavoin parempaan tuotteeseen tai toimintatapaan. Loppujen lopuksi, mikä on sen mahtavampaa, kuin se “ahaa-elämys” – näinhän sen piti mennäkin.


Amerikkalaiset veljekset, Chip ja Dan Heath, kysyvät kirjassaan “Switch: How to Change Things When Change is Hard”: Miksi pysyviä muutoksia on niin vaikeaa saada aikaan sekä yrityksissä että yhteiskunnassa? Sama pätee myös yksilötasolla – meidän kaikkien on joskus vaikea kohdata se todennäköisesti tarpeellinen muutos. Heathin veljesten mukaan syy on ristiriidassa oleva ajattelumme, jota yrittävät hallita sekä rationaalisesti ajatteleva mieli että tunteella ajatteleva mieli. Rationaalinen mieli kuvataan kirjassa Ratsastajana, joka päättäväisenä haluaa päästä päämääräänsä, mutta ei ehkä tiedä miten tai miltä se oikeasti näyttää. Tunteellinen mieli kuvataan Elefanttina, jolla on valtavasti voimaa päästä uuteen päämäärään, mutta myös halua pysyä turvallisissa rutiineissa. Lopuksi on myös Polku, eli oikeanlainen tilanne tai ympäristö, joka pitää raivata, jotta Ratsastaja ja Elefantti pääsevät onnistuneesti perille. Jos Ratsastajalla ei ole selkeitä ohjeita ja Elefantti ei ole motivoitunut lähtemään matkaan, parivaljakko jää paikoilleen tai päätyy vain kävelemään ympyrää. Tämä tilanne voi olla hyvinkin tuttu markkinointiin ja myyntiin liittyvän muutoksen edessä. Asiat eivät etene, vaikka tuntuu, että tahtoa ja tietoa riittää. 


Heathin veljesten mukaan muutoksen onnistumiseksi pitää tehdä seuraavat kolme asiaa: 1. Johdattaa Ratsastajaa, 2. Motivoida Elefanttia ja 3. Muodostaa Polku. Markkinoinnin ja myynnin tasolla – kun haetaan esimerkiksi myynnin kasvua, markkinointimenetelmien uudistamista tai uusien tuotteiden onnistunutta lanseerausta – nämä voivat tarkoittaa seuraavaa:

 

Johdata rationaalista Ratsastajaa

  • Etsi valonpilkahduksia nykytilassa – Pidä tiimin kesken purkupalaveri sekä onnistuneiden että epäonnistuneiden markkinointikampanjojen jälkeen. Selvitä, mitkä käytetyistä markkinointi- ja viestintämenetelmistä toimivat ja miksi. Kloonaa toimivat metodit käytäntöön myös muualla.
  • Älä jätä kokonaiskuvaa liian epämääräiseksi – Monesti markkinoinnin tavoitteet saattavat jäädä liian ympäripyöreiksi, kuten esimerkiksi myynnin tai kävijämäärän kasvu. Tarkastele nykytilannetta ja haluttua päämäärää ja kirjaa ylös askel askeleelta miten sinne päästään.
  • Osoita tarkasti mikä on määränpää ja miksi sinne mennään – Korosta esimerkiksi miltä uuden tuotteen käyttäminen konkreettisesti näyttää ja tuntuu. Varmista, että mielikuva on selkeä ja motivoiva.

 

Motivoi emotionaalista Elefanttia

  • Etsi tunne tekemisen taustalla – Vain tieto jostain uudesta ja paremmasta tuotteesta ei ole tarpeeksi vakuuttamaan rutinoitunutta loppukäyttäjää. Kuva luo usein enemmän tunnetta kuin teksti. Käytä hyväksi esimerkkejä.
  • Jaa muutos pieniin osiin – Lanseeraa uusi tuote ensin pienelle kohderyhmälle ja sovella varhaisista käyttäjäkokemuksista opittua jatkokehittämiseen. Juhli pieniäkin edistysaskeleita. Mieti, mikä yksi pieni muutos voisi aiheuttaa positiivisen ketjureaktion.
  • Ravitse oman identiteetin tunnetta – Varmista, että yritykselläsi on selkeä identiteetti. Selvitä mihin kohdeyleisösi voi samaistua.

 

Muodosta Polku, eli oikeanlainen ympäristö muutokselle

  • Muokkaa ympäristöä uudelle toimintatavalle sopivaksi – Etsi ja eliminoi pullonkaulat kriittisissä prosesseissa, kuten esimerkiksi ylimääräiset klikkaukset verkkokaupan maksutapahtumassa.
  • Rakenna helposti omaksuttavia tapoja toimia – Luo positiivisia rutiineja, jotka konkreettisesti ja johdonmukaisesti parantavat asiakaspalvelutilannetta.
  • Kannusta ja levitä sanaa muutoksesta – Ihmiset, jotka vastustavat muutosta saattavat olla niitä kovaäänisimpiä. Laita uusien markkinointimenetelmien tuoma varhainen menestys valokeilaan ja levitä sanaa onnistumisista.

“Change is the law of life. And those who look only to the past or present are certain to miss the future.”
– John F. Kennedy
Jos haluat kumppanin positiiviseen muutokseen markkinoinnin ja mainonnan alueella, ota yhteyttä Boosterin osaaviin ammattilaisiin.

Terveisin, Anniina
anniina.walsh@bstr.fi

30.10.2014

Moraalittomat mainosmaakarit ja humpuukimestarit?

Kollegani sai kuulla olevansa huono ja moraaliton ihminen, koska hän työskentelee mainosalalla. Nauratti, sitten hätkähdytti. Näinkö osa maailmaa meidät näkee, vaikka me käytämme merkittävän osan työajastamme totuuksien perässä juoksemiseen?

Markkinoinnilla halutaan vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin, ja silloin on parasta puhua totta. Huijaamisesta jää nimittäin kiinni, ja se vetää maton sekä mainostajan että mainostoimistokumppanin jalkojen alta. Pettynyt ei osta uudelleen eikä suosittele vaan saattaa sapetuksensa laajan yleisön tietoon keskustelupalstojen lokaosastoilla. Kun uudelleenostot ja suosittelut ovat ne vaikutukset joita me haluamme saada aikaan, pysymme tiukasti erossa kaikenlaisesta kaunistelusta.

" Se, joka markkinoidessaan valehtelee, häviää varmasti. "
Se, joka markkinoidessaan valehtelee, häviää varmasti. Jos meidän asiakkaamme häviää, mekin häviämme. Ja yhteiskunta ympärillämme siinä sivussa. Kyllä se on kauppa joka kannattaa – hyvinvoivat yritykset tuovat toiminta-alueillaan hyvinvointia työllistämällä ja veroja maksamalla, ihan jokaiselle meistä.

Jotta yritys voi menestyä pitkällä tähtäimellä, sillä pitää olla puhtaat jauhot pussissa. Tämän moraalin vartijoina mekin seisomme: se kuinka asiakasyrityksillämme ja toiminta-alueillamme menee, on meille sydämen asia.

" Moraalin näkökulmasta ei myöskään ole yhdentekevää mitä ja miten mainostoimisto markkinoi. "
Moraalin näkökulmasta ei myöskään ole yhdentekevää mitä ja miten mainostoimisto markkinoi. On jopa suotavaa kertoa esimerkiksi elämänlaatua ja turvallisuutta parantavista tuotteista ja palveluista, terveellisemmästä ruoasta, ympäristön kannalta paremmista ratkaisuista ja hyväntekeväisyyshankkeista. Näin markkinoinnin kohtaavat ihmiset löytävät arvomaailmalleen ja tarpeilleen sopivia vaihtoehtoja ja vaikutetaan yleiseen hyvinvointiin. Enkä nautiskeluakaan nyt lähtökohtaisesti moraalittomana asiana näkisi, erityisesti jos pysytään siinä kuuluisassa kohtuudessa eikä aiheuteta muille murhetta.

Jottei nyt mene hurskastelun puolelle, haluan vielä sanoa, että jokainen varmasti kohtaa moraalisesti vähintäänkin arveluttavaa mainontaa. Paljon on maailmassa kampetta, joka halutaan saada kaupaksi keinolla millä hyvänsä. Jokainen käyttäköön kohdatessaan tällaista mainontaa tervettä harkintaa niin hankkimispäätöksen kuin tulevan mainostoimistokumppanin valinnan suhteen.

Siispä jos mainonta aiheuttaa sinussa närkästystä, kuuntele itseäsi. Älä osta. Mutta jos huomaat markkinoinnin antavan ajattelemisen aihetta ja koskettavan arvomaailmaa johon uskot, kaiva ihmeessä seteli tai muovikortti taskusta. Osta tai lahjoita, nauti, tee hyvää itsellesi, läheisillesi, yrityksellesi, ympäristölle tai apua tarvitseville.

Jokainen on lopulta omien valintojensa, moraalisten tai moraalittomien, vartija. Tämä koskee myös mainostoimistoja ja kaikkia meitä, joiden leipää ja voita mainostoimistotyö on.

Me Boosterissa olemme kirkasotsaisesti valinneet päivänvaloa kestävän tien. Sitä jokainen boosterilainen voi kulkea ylpeästi ja hyvällä omallatunnolla, asiakkaiden menestys tavoitehorisontissa häämöttäen.

- Mari Dawe
mari.dawe@bstr.fi

22.10.2014

Olipa kerran...

Olipa kerran nuorukainen nimeltään Iisakki joka ilmoitti morsiamelleen päättäneensä ryhtyä puukkosepäksi. Hänen tinkimättämyytensä ja intohimonsa loivat brändin, joka tunnetaan ympäri maailman. 

Vaikka osakeyhtiö on matkan varrella käynyt melkoisen syvällä on brändi säilynyt läpi vuosien ja liiketoiminta nousemassa uusien omistajien myötä jälleen kukoistukseen.
Iisakin aikakauden jälkeen olemme nähneet monia mielenkiintoisia yrityksiä, jotka perustuvat vahvaan osaamiseen ja kovaan työntekemiseen. Näihin elementteihin kun lisätään ainutlaatuisuudesta kertova vahva tarina on yrityksellä edellytykset luoda asiakkaisiin side, joka kestää myös rajummat tyrskyt mitä maailma tarjoaa.

FACTS TELL, STORIES SELL

Mikä on sinun yrityksesi tarina?
  • Mieti mikä on yrityksessäsi ainutlaatuista. Unohda termit asiakaslähtöinen, laadukas ja palveleva, koska ne ovat itsestäänselvyyksiä joita kaikki kilpailijatkin toistavat.
  • Mieti mikä on yrityksesi iso unelma johon pyritte ja kerro se avoimesti.
Kun olet löytänyt vastaukset edellämainittuihin mieti vielä sopisivatko vastaukset kaikkiin muihinkin toimialanne yrityksiin. Mikäli sopivat pohdi vieläkin tarkemmin tai pyydä ammattilaiset apuun

Jokaisessa yrityksessä on varmasti ainekset mielenkiintoiseen tarinaan, joka houkuttaa asiakkaita - kun se osataan oikein kertoa. 
 
- Tero



14.10.2014

Merkityksen merkitys

Nordic Business Forum järjestettiin viime viikolla Helsingissä. Lähes jokainen puhuja otti esille työn merkityksellisyyden: Mikä merkitys työlläni on muiden elämään? Kuka meitä jäisi kaipaamaan, jos organisaatiotamme ei olisi? Oman työn merkityksellisyys on tärkeää paitsi motivaation mutta erityisesti tulosten kannalta. Tuloksia ei saavuteta ilman kovaa työtä ja intohimoista asennetta. Intohimo työhön puolestaan syntyy, kun tietää omalla tekemisellä olevan tärkeän roolin.

Kalifornian kuvernööri Arnold Schwarzenegger kehotti jokaista rikkomaan edessään oleva peilin ja näkemään sen takana olevat ihmiset, jotka tarvitsevat apua. Kirjailija ja liike-elämän konsultti Jim Collins lopetti luentonsa painavaan kysymykseen: Miten minä voin olla muille enemmän hyödyksi? Air Asia -lentoyhtiön perustaja Tony Fernandes puolestaan osoitti, millainen merkitys hänen pienellä teollaan voi olla pienelle tytölle, joka haaveilee pilotin urasta.

Mainostoimistojen merkitystä usein vähätellään. Mutta oletko tullut ajatelleeksi, millaista liike-elämä olisi ilman ammattimaista markkinointia? Miten alueen opiskelijat voisivat kehittää omaa osaamistaan? BSTR näkee oman merkityksensä erityisesti toimialueensa markkinoinnin kehittäjänä. Emme tavoittele ainoastaan asiakkaidemme ja yrityksemme vaan koko alueen menestystä.

Ensi vuonna Nordic Business Forumin pääteemana on "Impact". Silloin kuulemme varmasti lisää pysäyttäviä puheenvuoroja siitä, miten omalla työllä ja valinnoilla on merkitystä.




16.9.2012

Kokonaisvaltaista markkinointiako


Mitä yhtäläisyyksiä on menestyvillä yrityksillä? Menestyvät yritykset hoitavat markkinoinnin paremmin kuin muut. Nyt en tarkoita markkinoinnilla pelkkää mainontaa. Tarkoitan markkinoinnilla kokonaisvaltaista markkinoinnillista tekemistä lähtien pienistä yksityiskohdista yrityksen sisällä. Ohessa muutamia esimerkkejä näistä asioista, jotka luovat positiivista mielikuvaa yrityksestäsi:

Siisteys – pidä yrityksesi siistinä
Henkilökunta – hymy, tervehtiminen, kohtelias käytös
Lupausten pitäminen – jos lupaat jotain, ei ole samantekevää pidätkö sen vai et
Reklamaatioiden hoito – reklamaatio on ongelma silloin kun se jää hoitamatta

Nykypäivänä saatat rakentaa menestystarinan yrityksestäsi pelkän nykyaikaisen ”puskaradion” avulla. Kiinnitä huomiota jokaiseen asiakkaaseen ja jokaiseen asiakaspalvelutilanteeseen. Voit saada ihmeitä aikaan kun panostat kohtaamisiin potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Isoilla kansainvälisillä yrityksillä markkinoinnillinen tekeminen tapahtuu ”by the book” eli brandimanuaalin kautta. Pienillä yrityksillä vastaava tieto on yleisesti omistajan korvien välissä – joskus jopa paperilla. Olennaista on kuinka tinkimättömästi käytännöistä pidetään kiinni – miten toiminta välittyy asiakaskokemukseen. Ovatko asiakkaasi tyytyväisiä vai onko heille samantekevää ovatko he asiakkaitasi vai eivät. Markkinoinnillinen tekeminen lähtee pienistä teoista, ja on sinun vastuullasi kuinka hyvin yrityksessäsi näitä asioita noudatetaan.

Kun pienet asiat ovat kunnossa, niiden päälle on helppo lähteä rakentamaan parempaa näkyvyyttä ja laajempaa asiakaskuntaa. Kaikki markkinoinnillinen tekeminen lähtee tinkimättömästä toiminnasta yrityksesi hyväksi.

Tero, tj

29.5.2012

Harjoittelijan arkea Boosterissa

Lyhyehkö esittely näin alkuun; hei olen Ansku neljättä vuotta Vaasassa viestintätieteitä opiskeleva pikkukaupungin kasvatti Pohjois-Pohjanmaalta. Päätin olla sinnikäs harjoittelupaikan haun suhteen ja kyselinkin paikkaa sieltä sun täältä. Sopivin löytyikin läheltä, mainostoimisto Boosterin Vaasan konttorilta! Boosteriin tuli tutustuttua jo vuosi sitten ainejärjestötoiminnan kautta ja freesi mainostoimisto jäi pienen viestintätieteilijän mieleen.

Harjoittelujakso on nyt JO yli puolessa välissä ja töitä olen saanut tehdä laidasta laitaan.  Haastatteluja, käännöksiä, oikolukua, sisältöjen suunnittelua ja toteuttamista, materiaalien viemistä Weboost-julkaisujärjestelmään yms. Työn vaihtelevuus pitää mielenkiinnon yllä ja yllättävää onkin ollut se työn kirjo, mitä mainostoimistossa asiakkaalle tehdään. Järjestelmällisyydessä on kyllä tässä hommassa hyötyä. On hyvä osata tehdä työt oikeassa järjestyksessä, jotta ne valmistuvat määräpäivään mennessä. Post-it laput voivat tulla tutuksi ;)



Harjoittelun pohjalta olen hoksannut käytännön merkityksen opiskelussa. Valitettavasti käytännön kursseja on ollut meille tarjolla harmittavan vähän ja siksi koinkin harjoittelun lähes pakolliseksi itselleni. Harjoittelu on myös vahvistanut käsitystäni siitä, miten markkinointi ja viestintä kulkevat usein käsi kädessä toisiaan tukien.

Lisäksi visuaaliset asiat kiinnittävät nyt herkemmin huomioni. Nimenomaan visuaalisuus tulee hyvin ilmi Boosterinkin töissä, ja olenkin selannut usein jo tehtyjä verkkosivuja ihastellen ja inspiraatiota hakien. Visuaalisuus onkin tärkeä osa viestintää; hyvännäköinen ja mielenkiintoinen viesti otetaan helpommin vastaan.

Harjoittelun pohjalta voisin nähdä itseni työskentelemässä Boosterin kaltaisessa yrityksessä. Toivottavasti yhteistyö ei lopukaan tähän :) Ainut ”harmittavampi” puoli harjoittelussa on se, että se loppuu pian, lisäksi täydestä kahvikupista on tullut lähes erottamaton ystäväni… Ja ei, harjoittelu ei ole harmaannuttanut (vaalentanut) hiuksiani, vaan syynä on  keskeneräinen hiustenvaalennusprosessi.

Ihanaa ja luovaa kesän alkua kaikille lukijoille!


- Ansku

16.5.2012

Ei sotaankaan lähdetä soitellen…


Kuten kaikkia liiketoiminnan toimia, myös markkinointia ja viestintää pitäisi suunnitella ja mieluiten pitkällä aikavälillä. Systemaattisesti rakennettu markkinointiviestintä luo kuvaa määrätietoisesta ja luotettavasta toimijasta.

Käyntiin lähtö on usein vaikeaa, jos ei tiedä mistä päästä oikein aloittaisi. Tässä muutama vinkki kuinka voit lähteä toteuttamaan markkinointia ja viestintää suunnitelmallisesti:
1) Jos sinulla on olemassa liiketoimintastrategia, niin ota se pohjaksi markkinointiviestintästrategiaasi. Mieti mitä haluat saada markkinoinnilla ja viestinnällä aikaan ja millä markkinoinnin ja viestinnän keinoilla tuet parhaiten liiketoimintaasi.
2) Tutki ja pengo. Tutustu asiakkaisiisi ja heidän tarpeisiinsa. Samalla tulet määritelleeksi kohderyhmäsi.
3) Mieti mitä haluat kertoa yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi kohderyhmillesi. Mieti myös miten se on tehtävä, jotta tulet ymmärretyksi. Puhu samaa kieltä kohderyhmäsi kanssa. Näin tulet määritelleeksi pääviestit.
4) Mieti kuinka ja millä välineillä tavoitat kohderyhmäsi parhaiten. Olet juuri listannut kanavat ja keinot kohderyhmäsi tavoittamiseksi.
5) Viestisi pitäisi saada hyvin esille ja erottumaan muista juuri oikealla hetkellä. Tee siis taustatutkimusta, mikä olisi hyvä ajankohta tavoittaa kohderyhmäsi.
6) Kun kaikki edellä olevat asiat on mietitty, voit seuraavaksi miettiä käytännön toimenpiteitä, joita teet markkinoidaksesi tuotteitasi ja palvelujasi eri kohderyhmille eri kanavien kautta.
7) Ja eikun toteuttamaan: lehtimainontaa, verkkosivusto, Facebook-sivusto, esite, messuvermeet jne.
8) Ja lopuksi, muista myös mitata. Tutki ovatko tekemäsi toimenpiteet saaneet aikaan toivotunlaista toimintaa eli oletko päässyt alussa asettamiisi tavoitteisiin. Jos ei mennyt ihan putkeen, niin seuraavan kampanjan aikana tiedät, mitä tulisi tehdä toisin.
Ja muista, että sinun ei tarvitse tehdä tätä kaikkea yksin.

Annika, viestintävelmu

4.5.2012

Muutosvastarintaa

Aamukahvit väärään kurkkuun. Lempparisivustoni puhuu saksaa. Pikainen vilkaisu kalenteriin jäävää aprillipäivän pois syytettyjen listalta. Olen tahtomattani joutunut lokalisaation uhriksi. Siirtomaaorjaksi sivustouudistuksen ikeen alle.

Vaikka IP-osoitteeni onkin maantieteellisesti lähempänä Bayern Müncheniä kuin San Franciscoa, ei se automaattisesti tarkoita, että haluan lukea tuoreimmat viihdemaailman uutiset saksan kielellä. Vaikka kovasti yritänkin ulkoistaa tekemisiäni, en ole vielä ihan valmis luovuttamaan ylintä päätäntävaltaa Mr. Internetille.

Television viihteellistä uutisohjelmaa seuraamalla olen tullut siihen tulokseen, että ennen oli kaikki paremmin. Mehut juotiin pyramidin mallisesta tetrasta ja eväsleivät käärittiin voipaperiin. Laivat olivat puuta ja sitä rataa. Kauhavallakin pysähtyi vielä junia. Internetiä ei ollut silloin vielä keksittykään. Tai oli se keksitty, mutta sillä tarkoitettiin uikkareiden sisäpuolella olevaa verkkomaista kangaskaistaletta.

Muutoksen kanssa oppii kuitenkin elämään. Vilkaisu jo viisi vuotta sitten julkaistuihin sivustoihin kertoo, että paljon on tultu eteenpäin. Kehitys on tuonut mukanaan muutakin kuin kärsimystä ja mielipahaa. Onneksi jotkut asiat kuitenkin pysyvät myös entisellään. Talvella ostetuissa uimahousuissa on edelleen sisäänrakennettu internet.

Viikon kuluttua ensijärkytyksestä olen sisäistänyt suosikkisivustoni uudet kujeet, metkut ja onnistunut säätämään sivuston takaisin Lontoon kielelle. Verenpaineiden tasaannuttua odotan jo innolla tulevia mullistuksia. Olen valmiina räpöttämään kahvit uudelleen rinnuksille. Tule jo, suosikkisaittini sivustouudistus.

– Anssi, media-aallokossa polskiva elämäntapagraafikko

3.4.2012

Kuukauden asiakkaamme: Huonekalutehdas Myllymäki


Ylistarossa sijaitseva Myllymäen Huonekalutehdas toi helmikuussa markkinoille ensimmäisen oman kalustemallistonsa, jonka on suunnitellut ruotsalainen suunnittelutoimisto Rutger Design ja sen Ikea-klassikoistaan tunnettu muotoiluguru Rutger Andersson. Uudentyyppiset kalusteet tuovat inspiraatiota ja iloa arkeen hyväntuulisuudellaan, toimivuudellaan ja värikkyydellään.
Myllymäen huonekaluissa korostuvat toiminnallisuudesta lähtevä muotoilu sekä valmistuksen laadukkuus. Ruotsalaisella designosaamisella ja suomalaisella tuotanto-osaamisella on luotu uudentyyppisiä kalusteita, joiden leikittelevä muotoilu ja väreillä ilottelu mahdollistavat toimivan ja hyväntuulisen sisustuksen niin kotona kuin toimistossa.

Uuden malliston avulla yritys pyrkii kasvattamaan myyntiä Suomessa sekä avaamaan Skandinavian markkinoiden ovea. Kalustemallisto julkistettiin Tuokholman Furniture & Light -messuilla, jossa se sai suurta kiinnostusta osakseen niin median, yleisön kuin jälleenmyyjienkin taholta. Suomen markkinoiden avaus tapahtuu myöhemmin tänä vuonna.

Nälkä kasvoi syödessä…

Myllymäki on aikaisemmin valmistanut huonekaluja lähinnä Askolle ja Sotkalle. Ensimmäisen oman kalustemallistonsa lanseeraukseen ja uuden yritysilmeen luomiseen Myllymäki halusi luotettavan ammattilaisen apua, ja kääntyi Boosterin puoleen.

­– Haimme alunperin mainostoimiston apua yrityksen graafisen ilmeen uudistamiseen ja kotisivujen laatimiseen. Projektin alkaessa tajusimme, että tarvitsemme osaamista ja resursseja myös Tukholman huonekalumessujen markkinointimateriaalien ja viestinnän kanssa, kertoo Carita Haapasalmi, Myllymäen varatoimitusjohtaja.

Haapasalmi kertoo, että he lähtivät hakemaan sellaista tahoa, joka ei olisi pelkästään tekijä, vaan jolla olisi antaa näkemystä ja ohjausta siihen, miten projekti kokonaisuudessaan kaikkine osa-alueineen olisi parhaiten toteutettavissa. Sellaista kumppania, joka olisi aidosti kiinnostunut asiakkaastaan ja heidän tarpeistaan. 

– Tällä speksillä oli helppo valita Booster Myllymäen kumppaniksi, kilpailukykyinen hinta sinetöi valinnan, Haapasalmi sanoo.

Uusi ilme ja sovellukset Boosterilta

Graafikkomme Siru Lämsän käsissä syntyi Myllymäen uusi yritystunnus ja visuaalinen ilme, jotka tukevat kalustemalliston värikkyyttä ja iloista luonnetta. Booster suunnitteli ja toteutti myös Myllymäen uudet verkkosivut, lomakkeiston ja tuote-esitteet. Vastasimme myös uuden kalustemalliston lanseerauksesta eri materiaaleineen ja kanavineen.

– Olimme iloisesti yllättyneitä siitä, miten hyvin Boosterin väki osasi lukea ajatuksiamme ja tarpeitamme. Uusi graafinen ilme, jolla projekti lähti matkaan, ylitti kaikki odotuksemme ja sen pohjalta olikin helppo lähteä työstämään verkkosivustoa ja markkinointimateriaaleja. Yrityksemme graafinen ilme kestää kansainvälisenkin vertailun toimialalla ja viestii asiakkaillemme juuri niitä asioita, joita haluamme. Myynnin on nyt helppo toimia kansainvälisten isojenkin asiakkaiden kanssa, kun materiaalit ovat kunnossa, Haapasalmi ynnää projektin saldoa.

– Jotta meillä olisi ollut mahdollisuus saada huomiota uudelle mallistollemme, panostus ammattilaisen osaamiseen markkinoinnissa ja viestinnässä oli todella tärkeä. Kun pohjatyö tarvittavine viesteineen ja materiaaleineen on valmiina, meidän on helppo jatkaa myyntityötä ja saada uusi mallistomme kuluttajien ulottuville mahdollisimman pian, Haapasalmi lisää.


Täältä voi lukea koko uutiskirjeemme. Jos haluat tilata uutiskirjeemme, laita meille postia osoitteeseen info(at)bstr.fi 

21.2.2012

Ei mitään markkinointia ja viestintää, vaan markkinointiviestintää


Markkinointi ja viestintä eivät ole erillisiä asioita vaan toisiaan tukevia toimintoja. Oikeastaan kyse on yksinkertaisesti toimista, joilla samat viestit paketoidaan vähän eri muotoon kohderyhmästä ja kanavasta riippuen.

Samojen viestien kertominen eri kanavien kautta luo kuvaa luotettavasta, yhdenmukaisesta ja määrätietoisesta toimijasta. Kuluttajan on myös helppo pysyä menossa mukana, kun eri kanavista tulevat viestit kertovat samaa tarinaa oli kyse sitten lehtijutusta, mainoksesta, Facebook-bannerista tai kadulla jaetusta lehtisestä.

Ei ole kuitenkaan ihan sama, mitä viestit pitävät sisällään. Niiden on oltava erottuvia, puhuttelevia ja mieleenpainuvia. Sisällön on oltava siis kunnossa. Voitaisiin puhua jopa sisältömarkkinoinnista. Subtanssiahan sitä ollaan myymässä, ei kauniita kuoria!

Niin tuo myynti. Se nivoutuu kiinteästi yhteen markkinointiviestinnän kanssa. Sekä markkinoinnin että viestinnän tärkein tavoite on tukea yrityksen liiketoimintaa ja kasvattaa täten myyntiä. Markkinointiviestintä tulisi siis nähdä myynnin apuvälineenä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että markkinointiviestintä sanelee sen, miten myydään ja kenelle myydään, ei päinvastoin. Myyjien on puhuttava samaa kieltä kuin markkinointi- ja viestintäihmistenkin.

Miksi välittää markkinointiviestinnästä? Oikean mielikuvan luomisen elinehto on tehdä suunnitelmallista ja tehokasta markkinointiviestintää. Ja niitähän ne nykypäivän ihmiset pitkälti ostavat, mielikuvia.


Annika, viestintävelmu