16.9.2012

Kokonaisvaltaista markkinointiako


Mitä yhtäläisyyksiä on menestyvillä yrityksillä? Menestyvät yritykset hoitavat markkinoinnin paremmin kuin muut. Nyt en tarkoita markkinoinnilla pelkkää mainontaa. Tarkoitan markkinoinnilla kokonaisvaltaista markkinoinnillista tekemistä lähtien pienistä yksityiskohdista yrityksen sisällä. Ohessa muutamia esimerkkejä näistä asioista, jotka luovat positiivista mielikuvaa yrityksestäsi:

Siisteys – pidä yrityksesi siistinä
Henkilökunta – hymy, tervehtiminen, kohtelias käytös
Lupausten pitäminen – jos lupaat jotain, ei ole samantekevää pidätkö sen vai et
Reklamaatioiden hoito – reklamaatio on ongelma silloin kun se jää hoitamatta

Nykypäivänä saatat rakentaa menestystarinan yrityksestäsi pelkän nykyaikaisen ”puskaradion” avulla. Kiinnitä huomiota jokaiseen asiakkaaseen ja jokaiseen asiakaspalvelutilanteeseen. Voit saada ihmeitä aikaan kun panostat kohtaamisiin potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Isoilla kansainvälisillä yrityksillä markkinoinnillinen tekeminen tapahtuu ”by the book” eli brandimanuaalin kautta. Pienillä yrityksillä vastaava tieto on yleisesti omistajan korvien välissä – joskus jopa paperilla. Olennaista on kuinka tinkimättömästi käytännöistä pidetään kiinni – miten toiminta välittyy asiakaskokemukseen. Ovatko asiakkaasi tyytyväisiä vai onko heille samantekevää ovatko he asiakkaitasi vai eivät. Markkinoinnillinen tekeminen lähtee pienistä teoista, ja on sinun vastuullasi kuinka hyvin yrityksessäsi näitä asioita noudatetaan.

Kun pienet asiat ovat kunnossa, niiden päälle on helppo lähteä rakentamaan parempaa näkyvyyttä ja laajempaa asiakaskuntaa. Kaikki markkinoinnillinen tekeminen lähtee tinkimättömästä toiminnasta yrityksesi hyväksi.

Tero, tj