16.5.2012

Ei sotaankaan lähdetä soitellen…


Kuten kaikkia liiketoiminnan toimia, myös markkinointia ja viestintää pitäisi suunnitella ja mieluiten pitkällä aikavälillä. Systemaattisesti rakennettu markkinointiviestintä luo kuvaa määrätietoisesta ja luotettavasta toimijasta.

Käyntiin lähtö on usein vaikeaa, jos ei tiedä mistä päästä oikein aloittaisi. Tässä muutama vinkki kuinka voit lähteä toteuttamaan markkinointia ja viestintää suunnitelmallisesti:
1) Jos sinulla on olemassa liiketoimintastrategia, niin ota se pohjaksi markkinointiviestintästrategiaasi. Mieti mitä haluat saada markkinoinnilla ja viestinnällä aikaan ja millä markkinoinnin ja viestinnän keinoilla tuet parhaiten liiketoimintaasi.
2) Tutki ja pengo. Tutustu asiakkaisiisi ja heidän tarpeisiinsa. Samalla tulet määritelleeksi kohderyhmäsi.
3) Mieti mitä haluat kertoa yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi kohderyhmillesi. Mieti myös miten se on tehtävä, jotta tulet ymmärretyksi. Puhu samaa kieltä kohderyhmäsi kanssa. Näin tulet määritelleeksi pääviestit.
4) Mieti kuinka ja millä välineillä tavoitat kohderyhmäsi parhaiten. Olet juuri listannut kanavat ja keinot kohderyhmäsi tavoittamiseksi.
5) Viestisi pitäisi saada hyvin esille ja erottumaan muista juuri oikealla hetkellä. Tee siis taustatutkimusta, mikä olisi hyvä ajankohta tavoittaa kohderyhmäsi.
6) Kun kaikki edellä olevat asiat on mietitty, voit seuraavaksi miettiä käytännön toimenpiteitä, joita teet markkinoidaksesi tuotteitasi ja palvelujasi eri kohderyhmille eri kanavien kautta.
7) Ja eikun toteuttamaan: lehtimainontaa, verkkosivusto, Facebook-sivusto, esite, messuvermeet jne.
8) Ja lopuksi, muista myös mitata. Tutki ovatko tekemäsi toimenpiteet saaneet aikaan toivotunlaista toimintaa eli oletko päässyt alussa asettamiisi tavoitteisiin. Jos ei mennyt ihan putkeen, niin seuraavan kampanjan aikana tiedät, mitä tulisi tehdä toisin.
Ja muista, että sinun ei tarvitse tehdä tätä kaikkea yksin.

Annika, viestintävelmu