29.5.2012

Harjoittelijan arkea Boosterissa

Lyhyehkö esittely näin alkuun; hei olen Ansku neljättä vuotta Vaasassa viestintätieteitä opiskeleva pikkukaupungin kasvatti Pohjois-Pohjanmaalta. Päätin olla sinnikäs harjoittelupaikan haun suhteen ja kyselinkin paikkaa sieltä sun täältä. Sopivin löytyikin läheltä, mainostoimisto Boosterin Vaasan konttorilta! Boosteriin tuli tutustuttua jo vuosi sitten ainejärjestötoiminnan kautta ja freesi mainostoimisto jäi pienen viestintätieteilijän mieleen.

Harjoittelujakso on nyt JO yli puolessa välissä ja töitä olen saanut tehdä laidasta laitaan.  Haastatteluja, käännöksiä, oikolukua, sisältöjen suunnittelua ja toteuttamista, materiaalien viemistä Weboost-julkaisujärjestelmään yms. Työn vaihtelevuus pitää mielenkiinnon yllä ja yllättävää onkin ollut se työn kirjo, mitä mainostoimistossa asiakkaalle tehdään. Järjestelmällisyydessä on kyllä tässä hommassa hyötyä. On hyvä osata tehdä työt oikeassa järjestyksessä, jotta ne valmistuvat määräpäivään mennessä. Post-it laput voivat tulla tutuksi ;)



Harjoittelun pohjalta olen hoksannut käytännön merkityksen opiskelussa. Valitettavasti käytännön kursseja on ollut meille tarjolla harmittavan vähän ja siksi koinkin harjoittelun lähes pakolliseksi itselleni. Harjoittelu on myös vahvistanut käsitystäni siitä, miten markkinointi ja viestintä kulkevat usein käsi kädessä toisiaan tukien.

Lisäksi visuaaliset asiat kiinnittävät nyt herkemmin huomioni. Nimenomaan visuaalisuus tulee hyvin ilmi Boosterinkin töissä, ja olenkin selannut usein jo tehtyjä verkkosivuja ihastellen ja inspiraatiota hakien. Visuaalisuus onkin tärkeä osa viestintää; hyvännäköinen ja mielenkiintoinen viesti otetaan helpommin vastaan.

Harjoittelun pohjalta voisin nähdä itseni työskentelemässä Boosterin kaltaisessa yrityksessä. Toivottavasti yhteistyö ei lopukaan tähän :) Ainut ”harmittavampi” puoli harjoittelussa on se, että se loppuu pian, lisäksi täydestä kahvikupista on tullut lähes erottamaton ystäväni… Ja ei, harjoittelu ei ole harmaannuttanut (vaalentanut) hiuksiani, vaan syynä on  keskeneräinen hiustenvaalennusprosessi.

Ihanaa ja luovaa kesän alkua kaikille lukijoille!


- Ansku

16.5.2012

Ei sotaankaan lähdetä soitellen…


Kuten kaikkia liiketoiminnan toimia, myös markkinointia ja viestintää pitäisi suunnitella ja mieluiten pitkällä aikavälillä. Systemaattisesti rakennettu markkinointiviestintä luo kuvaa määrätietoisesta ja luotettavasta toimijasta.

Käyntiin lähtö on usein vaikeaa, jos ei tiedä mistä päästä oikein aloittaisi. Tässä muutama vinkki kuinka voit lähteä toteuttamaan markkinointia ja viestintää suunnitelmallisesti:
1) Jos sinulla on olemassa liiketoimintastrategia, niin ota se pohjaksi markkinointiviestintästrategiaasi. Mieti mitä haluat saada markkinoinnilla ja viestinnällä aikaan ja millä markkinoinnin ja viestinnän keinoilla tuet parhaiten liiketoimintaasi.
2) Tutki ja pengo. Tutustu asiakkaisiisi ja heidän tarpeisiinsa. Samalla tulet määritelleeksi kohderyhmäsi.
3) Mieti mitä haluat kertoa yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi kohderyhmillesi. Mieti myös miten se on tehtävä, jotta tulet ymmärretyksi. Puhu samaa kieltä kohderyhmäsi kanssa. Näin tulet määritelleeksi pääviestit.
4) Mieti kuinka ja millä välineillä tavoitat kohderyhmäsi parhaiten. Olet juuri listannut kanavat ja keinot kohderyhmäsi tavoittamiseksi.
5) Viestisi pitäisi saada hyvin esille ja erottumaan muista juuri oikealla hetkellä. Tee siis taustatutkimusta, mikä olisi hyvä ajankohta tavoittaa kohderyhmäsi.
6) Kun kaikki edellä olevat asiat on mietitty, voit seuraavaksi miettiä käytännön toimenpiteitä, joita teet markkinoidaksesi tuotteitasi ja palvelujasi eri kohderyhmille eri kanavien kautta.
7) Ja eikun toteuttamaan: lehtimainontaa, verkkosivusto, Facebook-sivusto, esite, messuvermeet jne.
8) Ja lopuksi, muista myös mitata. Tutki ovatko tekemäsi toimenpiteet saaneet aikaan toivotunlaista toimintaa eli oletko päässyt alussa asettamiisi tavoitteisiin. Jos ei mennyt ihan putkeen, niin seuraavan kampanjan aikana tiedät, mitä tulisi tehdä toisin.
Ja muista, että sinun ei tarvitse tehdä tätä kaikkea yksin.

Annika, viestintävelmu

4.5.2012

Muutosvastarintaa

Aamukahvit väärään kurkkuun. Lempparisivustoni puhuu saksaa. Pikainen vilkaisu kalenteriin jäävää aprillipäivän pois syytettyjen listalta. Olen tahtomattani joutunut lokalisaation uhriksi. Siirtomaaorjaksi sivustouudistuksen ikeen alle.

Vaikka IP-osoitteeni onkin maantieteellisesti lähempänä Bayern Müncheniä kuin San Franciscoa, ei se automaattisesti tarkoita, että haluan lukea tuoreimmat viihdemaailman uutiset saksan kielellä. Vaikka kovasti yritänkin ulkoistaa tekemisiäni, en ole vielä ihan valmis luovuttamaan ylintä päätäntävaltaa Mr. Internetille.

Television viihteellistä uutisohjelmaa seuraamalla olen tullut siihen tulokseen, että ennen oli kaikki paremmin. Mehut juotiin pyramidin mallisesta tetrasta ja eväsleivät käärittiin voipaperiin. Laivat olivat puuta ja sitä rataa. Kauhavallakin pysähtyi vielä junia. Internetiä ei ollut silloin vielä keksittykään. Tai oli se keksitty, mutta sillä tarkoitettiin uikkareiden sisäpuolella olevaa verkkomaista kangaskaistaletta.

Muutoksen kanssa oppii kuitenkin elämään. Vilkaisu jo viisi vuotta sitten julkaistuihin sivustoihin kertoo, että paljon on tultu eteenpäin. Kehitys on tuonut mukanaan muutakin kuin kärsimystä ja mielipahaa. Onneksi jotkut asiat kuitenkin pysyvät myös entisellään. Talvella ostetuissa uimahousuissa on edelleen sisäänrakennettu internet.

Viikon kuluttua ensijärkytyksestä olen sisäistänyt suosikkisivustoni uudet kujeet, metkut ja onnistunut säätämään sivuston takaisin Lontoon kielelle. Verenpaineiden tasaannuttua odotan jo innolla tulevia mullistuksia. Olen valmiina räpöttämään kahvit uudelleen rinnuksille. Tule jo, suosikkisaittini sivustouudistus.

– Anssi, media-aallokossa polskiva elämäntapagraafikko