15.7.2016

Empatia


Osta, osta, osta. Ostaisit nyt. Saat halvemmalla, täältä myös! Yritykset huutavat rinta rinnan toistaan kovempaa, jotta asiakkaat varmasti kuulevat ”parhaimman” vaihtoehdon. Voin kertoa, ei kiinnosta. Sähkömyyjät, jos vielä kerran yritätte laittaa väkisin allekirjoitukseni teidän kerta kaikkiaan halvempaan sähkösopimukseen, niin menemme yhdessä terveystarkastukseen. Minulla tarkastusta kaipaa sydän ja verenpaine ja teillä kuulo ja näkö. Ei pahalla sähkömyyjiä kohtaan, teette arvokasta työtä, mutta tapa millä monesti toimitaan on suoraan sanottuna älytön. Voisiko yritys olla empaattinen? Osoittaa oikeasti välittämistä asiakkaista, koska hinnalla huudattaminen ei sitä todellakaan ole.

Rakastan yrityksiä, jotka oikeasti antavat huomionsa asiakkaansa tarpeisiin. Rakastan kahviloita, joissa leivonnaiset on valmistettu omassa keittiössä aamu kuudelta, jotta ensimmäiset asiakkaat saavat tuoreet croisantit tummapaahdon kylkeen. Rakastan vaateliikkeitä, joissa ensimmäisenä kysytään kuinka päivä on sujunut, eikä sanota sitä, mikä sinulle sopii ja mikä ei.

Myönnetään, ostan paljon asioita verkosta, koska siellä on monesti paljon mielekkäämpi asioida kuin kivijalkamyymälöissä. Saan rauhassa katsella, tutkailla 360 kuvia haaveilemistani kengistä, tehdä tilauksen ja maksaa näppärästi PayPalin avulla. Tilauksen jälkeen saan kiitos-kirjeen sähköpostiini ja vieläpä arvion päivästä, jolloin puen tuliterät lenkkarit jalkaani.

Miksi rakastan tätä? Vaikka tästä prosessista on tehty hyvin pitkälle automatisoitu, sähköposteja ei lähetä oikea ihminen, niin silti minusta tuntuu, että koko palvelu on mietitty juuri minua varten. Palvelu tuntuu niin hyvältä ja jouhevalta ja minulle tulee sellainen tunne, että jos koneiden avulla voidaan luoda tällainen kokonaisuus, niin miksi samantasoinen palvelu ei onnistu kasvokkain? Eikö sen pitäisi olla helppoa?

Liian monesti tuntuu siltä, että kauppaan tulleita asiakkaita mietitään vain objekteina, jotka kantavat taskuissaan hyödykettä nimeltä raha. Eurojen kuvat omassa palkassa tai myynnin kasvu herättää meissä heti halun viedä asiakkailta kaikki pelimerkit, ja vielä kun naapurikin huutaa tuossa vieressä niin kovaa, niin minun on pakko huutaa pikkaisen enemmän. Mitä väliä palvelulla on, jos asiakas täältä ostaa. Heitänkin kysymyksen: Miten pitkään asiakas ostaa? Itse en tule toista kertaa.

Kaipaan yrittäjiltä ja yrityksiltä enemmän empatiaa. Paneutumista asiakkaiden tarpeiden tutkimiseen ja siihen, kuinka palvelukokemus olisi mahdollisimman vaivaton, kuten suurissa verkkokaupoissa. En usko, että kyse on osaamattomuudesta. En usko, että kyse on resurssien puutteesta. Ennemminkin kyse on rutinoitumisesta ja pelosta tehdä jotakin eri tavalla. Mitä jos mainoksesi kertovat enemmän yrityksesi arvopohjasta, tarinaa siitä, mistä ponnistat? Mitä jos työntekijäsi saisivat rakentaa tavan palvella asiakkaitanne, he saisivat enemmän vastuuta ja kokisivat omistajuutta omaan työhönsä?

Uskon, että tänään ja tulevaisuudessa aitoudella ja välittämisellä matkassa olevat yritykset pärjäävät entistä paremmin. Johtaminen on läsnäoloa, välittämistä ja viestimistä, markkinointi on enemmän ja enemmän tekoja arvojen pohjalta. Tämä kaikki vaatii intohimoa omaa tekemistä kohtaan. Se vie aikaa, eikä todellakaan tule helposti, mutta sen takia aidosti välittävät yritykset tulevat pärjäämään. Yritykset, jotka tavoittelevat yhtenä joukkueena jotakin suurempaa kuin hetkellistä myyntipiikkiä. Nautitaan lomasta, ladataan akut ja pidetään tämä ajatus mielessä syksyllä, kun rakennetaan suuntaa tulevan vuoden markkinoinnille.

Jussi Ojala
jussi.ojala@bstr.fi