30.6.2016

Viisi askelta kohti parempaa LinkedIn-profiilia


Verkostojen tärkeydestä kuulee lähes kyllästymiseen saakka. Päivittäin puhutaan siitä, kuinka tärkeää on tuntea mahdollisimman paljon vaikutusvaltaisia ihmisiä. Tärkeintä on kuitenkin kuka tuntee sinut, eikä se kenet sinä tunnet. Jos itse jäät unholaan, ei auta vaikka olisit tavannut kuinka monta mieleen jäänyttä ihmistä.

Osaamisestaan voi olla hyvin vaikea kertoa uudelle tai vanhemmallekaan tuttavuudelle. Miten voit tarjota tarpeeksi tietoa itsestäsi? Tähän ongelmaan on ratkaisu, joka on jo lähes kaikille ainakin päällisin puolin tuttu – LinkedIn.

Useimmilta löytyy profiili kyseisestä verkostoitumiskanavasta. Minäkin ajattelin olevani siellä tarpeeksi aktiivinen, kunhan pyysin nykyiset ja muutaman entisen kollegan kontaktiksi ja pidin tittelini ajan tasalla. Näin asia ei kuitenkaan ole. Mieti vaikka; mitä pelkkä titteli ja vaikkapa opiskelupaikan mainitseminen sinusta loppujen lopuksi kertoo?

LinkedInin käytöstä voisi kirjoittaa vähintään kirjan verran, sillä sisältäähän se kaikkea sosiaalisesta kanssakäymisestä kirjoittamiseen saakka. Tiivistettynä voisi sanoa, että tärkeää on aito informatiivisuus, aktiivisuus ja ammattimaisuus. Erittäin merkittävää on myös miettiä kenelle kirjoittaa; onko ensisijainen kohderyhmäsi esimerkiksi rekrytoijat vai uudet asiakkaat ja yhteistyökumppanit?

Päivittäisessä työssä käytetyt kyvyt arkipäiväistyvät helposti niin, että oma osaaminen on pimennossa. LinkedIniä päivittäessä onkin oiva mahdollisuus itsetutkiskeluun: kuka minä olen, mitä osaan ja mitä haluan? Kirjoita nämä asiat auki profiiliisi. Osaaminen on hyvä todistaa faktoilla, esimerkiksi luvuilla ja referensseillä. Myös suositukset ovat vaikuttavia – pyydä ja anna niitä rohkeasti.

Verkostoitumiseen liittyvät asiat tuntuvat helposti monimutkaisilta, aikaa vieviltä ja päälleliimatuilta. Hommaan voi olla vaikea tarttua, jos epäilee omaa kykyään antaa itsestä oikeanlainen kuva. Profiilin hiominen voi myös tuntua “ansioluettelon kiilottamiselta” ja itsekehulta. Tunteesta pääsee yli, kun pysyy aitona; kirjoittaa itsestään vain tosiasioita, eikä lähtökohtaisestikaan tee mitään pelkästään ansioluettelon parantamisen vuoksi.

Välttelin mainituilla verukkeilla pitkään profiiliini uppoutumista. Pahin virhe on kuitenkin olla tekemättä mitään. Tartu siis rohkeasti toimeen! Oma profiilini ei ole lähelläkään täydellistä, eikä sen tarvitsekaan olla. Kuten kaikki muukin kirjoittaminen, profiili kehkeytyy ajan kanssa. Se ei voi olla koskaan valmis, sillä eihän ammattitaitommekaan ole. 

Näillä käytännön askelilla pääset alkuun: 


  1. Aloita tänään. 
  2. Mieti kenelle kirjoitat: Potentiaaliselle työnantajalle vai asiakkaalle? 
  3. Kerää aineisto: Kirjoita luonnoksenomaisesti sisältö eri kohtia varten. Laita ylös kaikki, mikä tulee mieleen. Jälkikäteen karsiminen on helpompaa kuin asioiden muistelu. Jatka aineiston keräämistä jatkuvasti. 
  4. Kokoa sisältö profiiliisi. Älä jätä tätäkään yhteen kertaan, vaan pidä profiilisi ajantasaisena. 
  5. Ole aktiivinen. LinkedIn ei ole vain CV, vaan myös ammatillinen some-kanava. Hanki kontakteja, jaa julkaisuja ja postauksia. Tykkää ja kommentoi muiden julkaisuihin. Suosittele ja pyydä tulla suositelluksi. Liity ryhmiin ja seuraa yrityksiä. Muista tässäkin kaikessa aitous, kaikki teennäinen toiminta näkyy helposti läpi.


Riikka Lahti