16.6.2016

Mistä niitä asiakkaita oikein tulee?


Usein keskusteluissa yritysten edustajien kanssa nousee esiin seuraavat kysymykset: onko ollut töitä ja kuinka olette pärjänneet?

Aihe on mielenkiintoinen, mutta monesti unohdetaan, että asiat ovat yrityksen ja sen henkilöstön omissa käsissä. Oletusarvo voi olla pessimistinen tai optimistinen. Vaikeita hetkiä on varmasti jokaisessa yrityksessä, mutta jokainen voi itse päättää välittääkö niistä vai ei. Tekeekö porukka kaikkensa sen eteen, että seuraava päivä olisi taas parempi?

Menestyvillä yrityksillä on intohimoisempi ote myyntiin ja markkinointiin kuin keskivertoyrityksillä. Muutama vuosi sitten keskustelin erään asiakkaamme kanssa, ja hän totesi satsaavansa niin paljon markkinointiin, että jos ajetaan päin seinää niin ajetaan ainakin täysillä. Ei menty tässäkään yrityksessä seinään, vaan homma toimii varsin mukavasti nykypäivänä.

Myynti ja markkinointi muodostavat parhaimmillaan liiton, joka huomioi olemassa olevia asiakkaita sekä saattelee tehokkaasti uusia asiakkaita yrityksen ulottuville. Houkutteleva mielikuva, helppous, yksinkertaisuus ja laatu asioinnissa vetävät ihmisiä puoleensa yhä uudestaan.

Myynti ja markkinointi ei ole vaikeaa tai monimutkaista vaan yllättävänkin helppoa. Niitä täytyy vain muistaa tehdä säännöllisesti. Miltä sinusta tuntuu saadessasi huomiota ja tuntiessasi olevasi jollekin tärkeä – varmasti hyvältä. Sama pätee myös yrityselämässä.

Suurimpana haasteena on tehdä riittävästi laadukasta työtä myynnin ja markkinoinnin eteen. Ei urheilijakaan tule voittajaksi silloin tällöin treenaamalla, kun sattuu olemaan juuri sopivasti aikaa. Sama pätee myynnissä ja markkinoinnissa: se vaatii paljon laadukasta työtä, jotta olet valmiimpi kohtaamaan markkinoiden asettamat haasteet.

Ohessa muutama vinkki yrityksesi myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen: 


1. Anna asiakkaillesi syy ostaa uudelleen


  •  Jokainen yrityksen työntekijä on asiakaspalvelija. On tärkeää, että jokainen asiakaspalvelija tekee asiakkaan elämän helpommaksi ja saa asiakkaat kokemaan itsensä tärkeiksi. 
  •  Yllätä asiakkaasi positiivisesti ja anna syy kertoa erinomaisuudestasi eteenpäin. 

2. Houkuttele uusia asiakkaita 


  •  Kohderyhmä – määrittele tarkkaan kuka on asiakkaasi ja kuka ei. 
  •  Mielikuva – huolehdi, että yrityksenne mielikuva vastaa sitä mitä haluat kohderyhmälle tarjota ja etenkin mistä kohderyhmä on kiinnostunut. 
  •  Uudet ihmiset – aina kun tapaat uuden ihmisen, se on mahdollisuus uuteen asiakkuuteen. Mitä enemmän tapaat uusia ihmisiä, sitä enemmän tapaat uusia potentiaalisia asiakkaita. 
  •  Suunnitelma ja toisto – huolehdi, että kohderyhmää palvellaan ja heille tarjotaan erottuvasti hyötyä suunnitelmallisen markkinoinnin ja viestinnän avulla. 

 3. Käytä joka päivä vähintään puoli tuntia aikaa markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen. Näin seuraava päivä näyttää aina vieläkin valoisammalta. Jos tavoitteesi ovat korkealla, käytä vielä enemmän aikaa ja hyödynnä ulkopuolista apua markkinoinnin ja myynnin kehittämisessä.

Tero Luoma
tero.luoma@bstr.fi