22.4.2016

Luota myyntityössä mielikuviin


Ystäväni, joka työskentelee päätoimisesti taloushallinnon puolella, oli menossa auttamaan myyntitiimiä messuille. Hän kertoi odottavansa erityisesti lauantaipäivää, jolloin paikalla olisi yksi tietty myyjä. Heillä on useampi myyjä, mutta yksi myyjistä tekee työnsä toisin kuin muut ja häneltä kuulemma oppii parhaimmat myyntitavat. Kaikki myyntitiimissä tuntevat myytävän tuotteen hitsaussaumoja myöten ja osaavat kertoa ostajalle kaikki tekniset ominaisuudet. Myyjä, jonka kanssa ystäväni halusi työskennellä, on kuulemma huomattavasti suurpiirteisempi eikä puuduta kuuntelijoita ruuvikohtaisilla huomioinneilla. Ystäväni kertoi oppivansa parhaimmat myyntikeinot juuri häneltä.

Myyntityössä uppoudutaan usein teknisiin yksityiskohtiin ja muttereiden ominaisuuksiin. Mitä monimutkaisempi tuote, sitä monimutkaisemmin se myydään. Varsinkin jos myyjä on erityisen innostunut omasta tuotteestaan, haluaa hän kertoa siitä kaiken mahdollisen ja tuoda esiin kaikki ominaisuudet erikoisuuksineen. Huomaan sortuvani samaan itsekin. Innostus oman yrityksen tuottamia palveluita kohtaan luo tarpeen tuoda ne esiin kaikkine vivahteineen. Tarkinkin kuuntelija herpaantuu, ja asia alkaa tuntua liian vaikealta. Luodaan asiakkaalle ongelma, jonka olemassa olosta hän ei edes tiennyt. Ostajalle voi tulla olo, että asiaa täytyy miettiä tarkemmin ja palata Googlen pariin.

Ostaessani ensimmäistä turvaistuinta vietin tuntikausia opiskellen istuinten teknisiä ominaisuuksia. Luin testituloksia ja useita käyttökokemuksia. Katsoin jopa törmäystestivideoita, mikä tuoreena äitinä ei ainakaan helpottanut ostoprosessia. Olin tuskastunut kaikesta informaatiotulvasta ja ennen kaikkea mahdollisuuksien määrästä. Kun taapero oli jo kasvanut ulos kaukalosta, menimme lopulta paikalliseen liikkeeseen katsomaan eri vaihtoehtoja, tietenkin TM-testitulokset laukun pohjalla kaavioituina. Loppujen lopuksi päädyimme villiin korttiin ja hyvältä tuntuvaan istuimeen. Myyjällä oli vakuuttava asenne, ja olin helpottunut, kun uskalsin luopua neuroottisesta tarpeesta löytää ”the” istuin.

Asiakasta auttavalla myyntityöllä on merkittävä vaikutus ostopäätökseen, vaikka tuotteen valmistaja haluaa uskoa tuotteen myyvän hienoilla ominaisuuksilla ja nippelitiedon nappulatrivialla. Myyjän luokse hakeutunut ostaja haluaa ratkaisun ongelmaansa, ei uusia ongelmia. Ystäväni työpaikalla on useita myyjiä, ja kaikki toki tekevät työnsä hyvin, mutta tämä yksi myyjä erottuu selkeästi muista tehden parasta tulosta. Hän on rehellinen asiakkaalle, ja toki kertoo yksityiskohtiakin jos vastaan tulee asiakas joka niitä haluaa, mutta erityisesti hän käyttää vahvuutena markkinoinnillisia keinoja. Hän uskaltaa päästää irti insinöörilauseista ja luo tuotteista kokonaisvaltaisia mielikuvia, ratkaisten asiakkaan olemassa olevan ongelman. Mielikuvat myyvät tuotteita paremmin kuin hitsaussaumat.


Hanne Pohto-Viita
hanne.pohto-viita@bstr.fi