24.3.2016

Karitsat ovat syntyneet


Jokainen paikka tarvitsee menestyäkseen vetonaulan jos toisenkin 


Kyltti tien varressa julistaa sesonkiin sopivasti uuden elämän ilosanomaa. Myös pääsiäistapahtuma suklaamunajahteineen on ennakkomarkkinoinnissa. Kyltti kuuluu eteläenglantilaiselle maatilalle, joka on rakentanut maatilan yhteyteen elämyksellisen perhekohteen.

Sisääntulon istutukset ovat kauniit ja lammen rannassa tepastelevat kanat ja hanhet. Portilta näkyy suuri sisäleikkipuisto, piknik-alue ja loistavaa ruokaa ja leivonnaisia tarjoava Tea House. Sisällä puistossa on valtava isojen kotieläinten katos karitsoineen, tallit, siipikarjaa, kaneja, laamoja ja alpakoita, eläinten laitumet sekä kaksi valtavaa ulkoleikkipuistoa. Maatilalla on joka päivä ohjelmaa, joiden aikana pääsee muun muassa hoitamaan eläimiä, ratsastamaan, traktoriajelulle ja maaseutukävelylle. Ohjelma kullekin päivälle ja tuleville tapahtumille jaetaan portilla – sekä pussillinen ruokaa, jonka saa syöttää eläimille. Uloskäynti kulkee pienen myymälän kautta. Kaikki paikat ovat moitteettomassa kunnossa, ja palvelu ystävällistä ja huomioivaa. Asiakaskunta vaihtelee arkiaamupäivänä lasten kanssa kärryttelevistä äideistä eläkeläisiin. Viikonloppuisin paikka kuhisee perheitä ja ystäväporukoita. On selvää, että maatilalle tullaan viettämään aikaa ja viihtymään.

En tiedä kuinka tietoisesti maatilan väki on konseptoinut paikan, mutta hienon konseptin he ovat kyllä luoneet. He ovat hyödyntäneet maatilan omat maa-alueet sekä normaalin arjen liiketoiminnan perustana ja rakentaneet sen yhteyteen paljon uutta liiketoimintaa. Kokonaisuus viehättää useita asiakaskuntia ja palvelut on suunniteltu niin, että kävijän viipymä on mahdollisimman pitkä ja sen aikana käytetään useita palveluita.

Tällaisten viihtymään kutsuvien hyvän mielen kohteiden tuottaminen on Suomessa vielä aivan lapsen kengissä. Yrityksiä palvelujen laajentamiseen on havaittavissa täälläkin, mutta suunnitelmat ovat lopulta vaatimattomia ja toteutukset jäävät puolitiehen. Ainekset hienoihin kokonaisuuksiin ovat kyllä olemassa, mutta niiden täyttä potentiaalia ei oikein huomata ottaa käyttöön. Kun syvällisesti paneudutaan siihen, mikä kävijän mielestä on viihdyttävää ja elämyksellistä ja mitä hän odottaa hyvältä vierailulta, meillä on kaikki elementit ilahduttavien kohdekonseptien rakentamiseen. 

Esimerkiksi puutarhamyymälä suomalaiseen malliin on taimitarha ja työkalukauppa, jonne tullaan peräkärryn kanssa ja ajetaan ostosten jälkeen pois. Poissaolollaan loistavat kasvien katveesta laadukkaat kahvilat, joissa voi nauttia mauista, tuoksuista ja tunnelmasta, syödä ehkä lounaan ja tavata ystäviä, tai puutarhakirjakaupat, joista voi hakea inspiraatiota tuleviin puutarhaunelmiin ja ostoksiin. Aina voi vedota sesongin lyhyyteen, mutta toisaalta me suomalaiset jaksamme höyrytä ihanista kesäkahviloista. Sellainen voisi olla puistossa, jonka lähellä on puutarhamyymälä, joka myy puiston istutuksiin käytettyjä kukkia, pensaita ja puita.

Hyvin suunnitellut lisäykset perusliiketoiminnan yhteyteen tuovat kassaan euron jos toisenkin. Se vaatii paneutumista kävijöiden odotuksiin, hyvää suunnittelua ja laadukkaasti loppuun vietyjä toteutuksia. Jokainen palveluntarjoaja voisikin kysyä itseltään nämä kysymykset:

  1. Mikä saisi ihmiset viipymään pidempään? 
  2. Millainen toiminta tukisi paikan perustoimintaa ja olisi kohtuullisella vaivalla lisättävissä tarjontaan ihmisten iloksi? 
  3. Miten tekisin pääkohderyhmieni elämästä helpompaa ja mukavampaa vierailujen aikana? 
  4. Mitä voisin tehdä, jotta kohteestani tulee osa kävijöiden omia traditioita – hääpäiviä, äitienpäiviä, syntymäpäiviä, sunnuntaipäiviä koiran kanssa ulkoillen? 
  5. Miksi kävijä suosittelisi meitä tuttavilleen silmät loistaen? Miksi hän palaisi itse aina uudelleen? 
  6. Millainen sesongit ja juhlapyhät huomioiva tarjonta ja ohjelma tekisi hyvää paikan markkinoinnille ja tukisi toistuvia vierailuja? 


Myös Boosterin blogissa on puhuttu aikaisemmin Seinäjoen tulevasta superkesästä (http://boosterinblogi.blogspot.fi/2016/02/vipit-tulee-olemmeko-valmiita.html), jolloin halutaan tuottaa tänne tuleville vierailijoille elämyksiä ja saada heidät viihtymään ja tuntemaan olonsa kotoisaksi sekä kertomaan kokemastaan eteenpäin. Jotta runsaisiin ja laadukkaisiin palveluihin tottuneiden vierailijoiden vaatimustasoon voidaan vastata, nyt on hyvä hetki pysähtyä miettimään, miten jokainen voi lisätä pientä ekstraa omaan toimintaansa.

Olen aivan varma, että hetkeksi pysähtymällä ja suunnittelemalla me voimme luoda Seinäjoelle hienoja ja sympaattisia keitaita paikallisella twistillä maustettuna. Jos me tässä onnistumme, niistä riittää hyvää mieltä niin meille paikallisille kuin vierailijoillekin.

Mari Dawe 
Mari.dawe@bstr.fi

Kirjoittaja käy kotikaupungissaan aina tietyllä rannalla, jonka talvisin kiinni ollut ravintola on jälleen aloittanut ympärivuotisen toiminnan. Nostalgia hienoissa maisemissa, laadukkaalla tarjonnalla ja jokaiseen sesonkiin muokatuilla oheispalveluilla ryyditettynä on ohittamaton yhdistelmä. Väkimäärästä voinee päätellä, ettei kirjoittaja ole ainoa joka ajattelee näin.