29.1.2016

Herättele sisäinen sisällöntuottajasi


Tänä vuonna sisällöntuottamisen uskotaan nousevan erittäin merkittävään rooliin yritysten markkinoinnissa. Mutta miten sisältöjä sitten tuotetaan? Tässä muutama vinkki suunnitelmallisen sisällöntuotannon vaivattomaan käynnistämiseen. 

1. Sisältö. Tunnet asiakkaasi ja tiedät missä kanavissa he liikkuvat. Sisältösuunnitelman ensimmäisessä vaiheessa ideoidaan sisältöjä, jotka rikastavat asiakkaidesi arkea. Voit käyttää sisältönä kuvia henkilökunnastasi, videoita projektien etenemisestä, tarinoita yrityksen arjesta sekä informaatiota ajankohtaisista asioista. Ota tähän vaiheeseen mukaan koko henkilökuntasi!

2. Aikatauluta. Sisällön ideoinnin jälkeen aikatauluta julkaisut ensin kuukausirytmiin ja sen jälkeen viikkotasolle. Muista merkitä jokainen julkaisu tarkasti kalenteriin, että kuka tahansa pystyy tarttumaan julkaisutyöhön. Kalenteripohjana toimii hyvin esimerkiksi Excel.

3. Kaikkia sisältöjä et välttämättä pysty tuottamaan itse. Jaottele työnjako kullekin julkaisulle. Esimerkiksi videotuotantoon saatat tarvita ulkopuolista kuvaajaa ja valokuvauksessa valokuvaajaa. Omaa työskentelyä helpottaa kunkin työtehtävän pilkkominen ja jakaminen pienempiin osiin.

4. Valitse kanavat. Merkitse julkaisukalenteriin kanavat, joihin haluat tuottamasi sisällön jakaa. Videot ja kuvat toimivat hyvin useissa kanavissa. Ajatuksella otettuja kuvia voit hyödyntää myös hyvin uutiskirjeissä tai esityspohjissa, mikä luo yhtenäisyyttä ja tunnistettavuutta yrityksesi viestintään ja rakentaa imagoa helposti lähestyttävästä yrityksestä.

Jussi Ojala
jussi.ojala@bstr.fi