6.5.2016

Printin monet ulottuvuudet


Somen villitessä kannattaa muistaa myös painetun julkaisun voima. Printti rakentaa uutta rooliaan markkinoinnin välineenä. Sillä voidaan nyt erottua ja luoda wow-elämys. Muutama viikko sitten pääsimme todistamaan kyseistä efektiä, kun noin yhdentoistatuhannen Lakeudelta pois muuttaneen postiluukkuun kolahti Munkomia-lehti. BSTR sai toteuttaa Into Seinäjoen innoittaman Lakeuden laifstailiin sukeltavan julkaisun yhdessä Viestintätoimisto I-print plussan kanssa. Lue Munkomia kokonaisuudessaan tästä.

Avaimet onnistuneeseen printtijulkaisuun 


Hiottu printtitimantti syntyy usean eri ammattilaisen yhteistyönä. Asiakkaan antamissa raameissa toteutetaan sisällöntuotanto, tekstit, kuvamaailma, graafinen ulkoasu, taitto ja painatus. Kokonaisuuden sitoo onnistunut projektinhallinta, joka vapauttaa suunnittelijat keskittymään toteutukseen ja pitää paketin kasassa.

Printin onnistuneisuutta voi punnita lukijan näkökulmasta esimerkiksi näin:

1. Mielenkiinnon herättäminen 
Ensimmäinen lehdestä tai esitteestä nähtävä asia on kansi. Sillä on houkuttelevuuden luomisessa tärkein rooli. Parhaimmillaan pelkästään mielenkiintoinen ulkoasu saa myös uuden asiakkaan tarttumaan julkaisuun. Printin kokonaisvaltaiseen kokemukseen kuuluu myös materiaalit, julkaisun fyysiset mitat sekä painon jälkikäsittelymahdollisuudet, kuten esimerkiksi kohdelakkaus.

2. Helppous 
Sisällön palastelulla eli pilkkomisella erilaisiin pienempiin osiin pidetään lukijan ruokahalu yllä. Harkitut ja testatut palstanleveydet, leipätekstin koko, väliotsikointi ja muut typografiset keinot tekevät sisällön nauttimisesta sujuvaa ja miellyttävää.

3. Uskottavuus 
Tekstin virheettömyys ja laadukkaat kuvat luovat viestijästä ammattimaisen mielikuvan: Kun julkaisu on viimeistelty, myös muut asiat tämä firma hoitaa hyvin.

4. Yllätykset 
Näyttävät kuvat ja elementit, harkittu kaavan rikkominen, rytmi ja lehdessä vaihtelevat juttutyypit lisäävät lukijan ruokahalua.

5. Syvyys 
Kun sisältö tuodaan esiin tarinoiden kautta, se vetoaa tunteisiin ja jää mieleen. Erilaisilla lisämausteilla – vaikkapa videorikasteilla – sisällöstä saa entistäkin monipuolisemman. Jälkimauksi tulee jäädä tunne: tähän palaan uudelleen.


Satu Haavisto
satu.haavisto@bstr.fi