21.1.2016

Olisitko kerrankin rohkea?


Liian moni yritys seilaa ilman tarkempaa suunnitelmaa ja selkeää työporukan yhdessä tavoittelemaa määränpäätä. Monet toteuttavat markkinointitoimenpiteitä äkillisinä päähänpistoina, jotka ovat usein myös todella kalliita ratkaisuja ilman rohkeutta.

Mitä asialle voisi tehdä vuonna 2016? Vuonna, jolloin pieni startup-yritys pystyy luomaan itsestään suuren hyödyntämällä tehokkaasti digitaalisia kanavia, tekemällä cooleja videoita ja ottamalla niin hienoja kuvia instagramiin, että kokeneempia tekijöitä ärsyttää.

Vuoden 2016 teema on rohkeus. Ilman rohkeutta ei synny pitkäkestoisia suunnitelmia ja unelmia menestyvämmästä toiminnasta. Ilman rohkeutta ei ole myöskään epäonnistumisia, joista voidaan oppia vielä paremmiksi siinä mitä tehdään. Rohkeus vie meitä eteenpäin ja opettaa meille uutta.

Tässä kolme käytännön vinkkiä rohkeuteen, joita hyödynnän itse aktiivisesti markkinoinnin suunnittelussa.

1. Älä myy kaikille kaikkea. Jokaiselle tuotteelle ja palvelulle on oma kohderyhmänsä. Ole rohkea kun mietit juuri sinun asiakkaitasi ja heidän profiilejaan.

2. Kohderyhmän määrittelyn päätteeksi pohdi avoimesti kanavia, joissa juuri sinun asiakkaasi on mahdollista tavoittaa. Ole rohkea ja ota käyttöön ennakkoluulottomasti uusi somekanava, myy tuotteitasi verkossa tai siirrä asiakaspalvelusi whatsappiin.

3. Ole rohkeasti oma itsesi. Saat ideoita muiden markkinoinnista, mutta asiakkaita kiinnostaa kaikista eniten tarinat yritysten ja tuotteiden takana. Ole ylpeä työntekijöistäsi, laita kroppaa likoon ja anna palaa!

Vuosi 2016 on täynnä mahdollisuuksia kehittää yritysten markkinointia. Nostetaan hautumaan jääneet ideat pöytälaatikoista ja toteutetaan niitä rohkeasti.


Jussi Ojala
Markkinoinnin suunnittelija
jussi.ojala@bstr.fi