17.12.2014

Kiitos!

Niin pieni, mutta voimakas sana.




Kuvittele, että olet lavalla vastaanottamassa yhtä urasi tärkeimmistä palkinnoista. 45 sekuntia aikaa kiittää kaikkia, jotka ovat auttaneet sinua pääsemään tähän pisteeseen, hep!

Esimerkiksi elokuvamaailman arvostetuimmissa palkintogaaloissa juhlapuheet ovat usein tunteellisia ja rönsyileviä. Siinä joukossa lyhyet ja ytimekkäät
“It’s my privilege, thank you”
- Joe Pesci
kiitokset, kuten Oscar-voittaja Joe Pescin legendaarinen “It’s my privilege, thank you” lausahdus, erottuvat joukosta. Oscar-juhlien kiitospuheenvuorot ovat Yhdysvalloissa odotettua viihdettä, mutta voittajille tärkeä tilaisuus lausua persoonalliset kiitokset kaikille, jotka mahdollistivat päämäärän saavuttamisen.

Eritoten marraskuun lopussa vietettävän kiitospäivän (Thanksgiving) tienoilla yhdysvaltalaiset pysähtyvät pohtimaan ja keskustelemaan mistä ovat kiitollisia. Silloin myös monet yritykset tavoittavat asiakkaansa ja yhteistyökumppaninsa Thanksgiving-teemaisilla viesteillä ja kiitos-kampanjoilla korvaten jo monesti joulun ja uuden vuoden tervehdykset. Mikä otollinen aika kiittää ihmisiä, jotka ovat vuoden aikana auttaneet ja osallistuneet menestykseen.

Kiitosten ei kuitenkaan tarvitse kuulua vain juhlapuheisiin tai juhlapyhiin. Kiitos on tärkeä viesti arjessa jokaiselle asiakkaalle ja yhteistyökumppanille, joka on auttanut meitä eteenpäin – varsinkin näinä aikoina. Yksikään asiakas ei ole itsestäänselvyys vaan ansaittu palkinto hyvästä työstä, tuotteesta tai palvelusta. Miksi asiakas on valinnut juuri meidät? Miten voimme vaalia asiakkuutta ja kiittää hyvästä valinnasta? Esimerkiksi pikainen ”kiitos hei!” asiakaspalvelutilanteessa on hyvä alku, mutta onko se vain kulunut fraasi? Mitä oikeasti yllättävää, ainutlaatuista ja hyvän mielen tuovaa voimme tänään sanoa tai tehdä asiakkaan hyväksi?

Kiitollisuuden osoitus ei tarvitse olla vuolas kuin Oscar-lavalla eikä aikaakaan ole useimmiten rajattu 45 sekuntiin. Suomessa ei vietetä kiitospäivää, mutta mikään ei estä erityisen kiitosviestin lähettämistä vaikka helmikuussa. Tärkeintä on, että sanat ja teot kuvaavat aitoa asiakkaan ja yhteistyökumppanin arvostusta. Vilpitön kiitollisuus ei paljon vaadi, mutta maksaa itsensä monin verroin takaisin.

- Anniina Walsh
anniina.walsh@bstr.fi