27.11.2014

Mitä sinä tarjoat?

Mikä on sinun ydinlupauksesi asiakkaallesi? Miten kohtelet asiakkaitasi? Mitä hyötyä sinusta on asiakkaallesi? Kuulostavat yksinkertaisilta kysymyksiltä, mutta lyhyen vastauksen antaminen näihin ei olekaan enää niin helppoa.

(kuva: http://sayingimages.com/best-20-albert-einstein-quotes-sayings/)


Monesti tärkeiden kysymysten edessä hairahdumme miettimään liian monimutkaisesti ja tärkeimmät ydinasiat unohtuvat. Yksi erottuva vastaus jokaiseen kysymykseen ja sen kommunikointi yksinkertaisesti. Sanotaan, että yksinkertainen on kaunista, mutta se on myös tehokasta silloin kun tarkastellaan markkinointiviestien ymmärrettävyyttä.

Muistan tapauksen parin vuoden takaa kun poikani oli yhdeksänvuotias. Ruokaa laittaessani hän tuli intoa puhkuen ehdottamaan uuden paistinpannun hankintaa. Ihmetyksestä selvittyäni aloin tiedustelemaan miehenalulta mistä syy moiseen innostukseen.
"No kun se ei naarmuunnu ja se on helppo puhdistaa"
"No kun se ei naarmuunnu ja se on helppo puhdistaa" ja pari muuta varsin relevanttia hyötyä tuli kuin apteekin hyllyltä. Hän oli juuri katsellut televisiosta ostoskanavaa ja paistinpannun hyödyt oli osattu kertoa juuri sillä tavalla, että ne olivat vedonneet häneen. Meidän olisikin hyvä muistaa testata markkinointiviestejämme lapsilla ennen kuin julkaisemme ne suurelle yleisölle. Todennäköistä on, että viestisi on liian vaikeaselkoinen mikäli yhdeksänvuotias ei ymmärrä mistä on kysymys.

Yksinkertaista, yksinkertaista ja lopuksi testaa yhdeksänvuotiaalla – näin saat viestistäsi helposti ymmärrettävän.

Tero
tero.luoma@bstr.fi