24.11.2011

Informaatio on kaunista

Kuulin joskus aikanaan verkkokonsultin suusta lausahduksen ”sisältö viimeistelee verkkosivuston”. Siinä oli monella sulattelemista, mutta toisaalta. Kuka jaksaa viihtyä ruman tai vaikeasti tajuttavan sisällön äärellä? Sama pätee tietysti kaikkeen markkinointiin ja viestintään.

Esimerkiksi virastot osaavat tehdä viestinnästä vaikeaa. Milloin viimeksi kiitit ELY-keskuksen sivujen navigointia tai asioiden selkeää esittämistä? Niin, en uskonutkaan, että ikinä.

Meillä markkinoinnin ja viestinnän suunnittelijoilla onkin vastuu auttaa asiakastamme kertomaan asiansa siten, että kohdeyleisöt tajuavat heidän sanomansa. Ei ole väliä piirretäänkö vai kirjoitetaanko, kunhan vastaanottaja hyötyy ja kiinnostuu näkemästään ja lukemastaan.

Törmäsin viime viikolla uskomattoman hienoon ja havainnolliseen infografiikkaan ja vieläpä varsin abstraktista aiheesta, nimittäin euroalueen velkaantumisesta. Miten tieto voi olla niin… no, hauskaa. BBC osaa yhdistää hyödyn ja huvin koukuttavasti. Nauttikaa!

http://www.bbc.co.uk/news/business-15748696

Mari, projektipäällikkö