9.11.2016

Uhkaako Adblocking verkkomarkkinointia?


Meille on tullut asiakkailtamme muutamia kysymyksiä mainosten esto-ohjelmien käyttämisen vaikutuksista verkkomarkkinointiin. Digitaalisen markkinoinnin suunnittelijamme Matti valottaa aihetta tuoreessa blogissaan.

Mitä Adblockingilla tarkoitetaan? 

Adblockingilla tarkoitetaan sellaisten ohjelmien käyttöä, jotka tunnistavat verkossa olevat mainokset ja jättävät ne näyttämättä. Verkossa seikkaileva henkilö voi näin ollen selata nettiä tai kuluttaa muuta verkossa olevaa sisältöä ilman mainoksia. Mainosten estotyökaluja käytetään lähinnä sen takia, että netin käyttö nopeutuisi (sivulla olevat mainokset eivät lataudu, joten sivu on ”kevyempi”). Osa mainosten estäjistä käyttää näitä ohjelmia siksi, etteivät mainokset häiritse nettisivujen käyttökokemusta. Tunnetuimmat mainosten esto-ohjelmat ovat AdBlock sekä AdBlock Plus.

Kuinka paljon erilaisia mainosten esto-ohjelmia käytetään? 

Mainosten esto-ohjelmien käytön yleisyys vaihtelee paljon maittain ja lisäksi variaatiota löytyy myös tietolähteestä riippuen. Näistä asioista johtuen absoluuttista totuutta on vaikea määrittää.

Yleisimmin mainosten esto on kuitenkin käytössä nuorilla, alle 25-vuotiailla miehillä. Mitä vanhempiin ikäluokkiin mennään, sitä vähemmän mainosten esto-ohjelmia käytetään. Tietolähteestä riippuen koko Suomen nettikäyttäjistä arviolta 15–25 % käyttää jotain mainosten esto-ohjelmaa. Mainosten esto on yleisempää pöytätietokoneilla ja kannettavilla kuin mobiililaitteilla. Mobiilissakin mainosten esto on kuitenkin viime vuosina lisääntynyt.

Uhkaako Adblocking sitten verkkomainontaa? 

Uhkaa, mutta vielä ei kannata huolestua, sillä suurin osa käyttää nettiä ilman mainosten esto-ohjelmaa. Lisäksi esimerkiksi AdBlock päästää normaaliasetuksilla Googlen hakusanamainonnan läpi. Google, Amazon sekä Microsoft ovat myös maksaneet tietyille esto-ohjelmille, jotta ne päästäisivät heidän mainosverkostoissaan esiintyviä mainoksia ainakin osittain läpi.

Mainosten esto-ohjelmien käyttäminen saattaa aiheuttaa pientä vääristymää display-mainosten näyttökertojen tilastointiin, riippuen mainosverkosta sekä teknologiasta, jota mainosten esto-ohjelma käyttää. Tämä ei kuitenkaan ole merkittävä haitta, koska lähtökohtaisesti verkkomainonnassa on tärkeämpää mitata sivustolle siirtyneiden määrää ja käyttäytymistä, kuin absoluuttisia näyttökertoja. Toki tämäkin riippuu tavoitteista, joita verkkomainonnalle on asetettu.

Tulevaisuudessa esto-ohjelmat kuitenkin pakottavat mainostajat keksimään entistä ketterämpiä mainosmuotoja. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa sekä oman relevantin sisällön tuottaminen korostuu. Myös hakusanamainonta tulee edelleen olemaan tärkeä osa digitaalista markkinointia.

Matti Koski-Sipilä
matti.koski-sipila@bstr.fi