Sähköisen median vallankumous ja varsinkin sosiaalisen
median esiinmarssi ovat muuttaneet valtavasti viestinnän kenttää. Yritysten on
panostettava entistä enemmän keskustelevaan viestintään (eli siis
kommunikointiin) ja käytettävä kohderyhmille tärkeitä kanavia, kuten Facebookia
ja blogeja. Yritysten on oltava läsnä siellä missä asiakkaat ja kuluttajatkin
ovat.
Asiakkaat odottavat nykyään saavansa henkilökohtaista
palvelua ei ainoastaan kasvotusten vaan myös verkossa. Sosiaaliset mediat
tarjoavat tähän oikein käytettynä mainion kanavan. Kyllä, niitä voi käyttää myös väärin.
Oppaita ja kirjoja sosiaalisen median oikein ja väärin
käyttämisestä löytyy monia. Kun loikkaat tuonne ”suureen tuntemattomaan”, niin
pidä mielessäsi muutama asia:
1) syy tuohon loikkaukseen on oltava kristallin kirkas
2) tavoite, mitä loikkauksella halutaan saada aikaan, on
oltava selkeä
3) ole rehellinen, aito ja avoin tutustumaan ihmisiin
(= asiakkaisiisi)
4) ole valmis jakamaan ajatuksia ja tuntoja ihmisten kanssa
5) ole valmis keskustelemaan ihmisten kanssa
6) sinulla on aikaa kaikkeen yllämainittuun
Ei some pure. Vähän se voi potkaista välillä takaisin, mutta
joka leikkiin ryhtyy, on ringissä myös pysyttävä. Seuraukset ulkopuolelle
jättäytymisestä voivat olla pahemmat.
Alla on muutama juttu somesta, joihin kannattaa tutustua:
Annika, viestintävelmu